Sunday, March 22, 2009

MEROKOK


AMARAN KERAJAAN MALAYSIA:MEROKOK MEMBAHAYAKAN KESIHATAN





dah wat amaran pun orang still merokok gak lagi kan.pelik tul aku.lagipun macam benda yang ade kat dalam rokok tu.tapi still gak orang hisap.cam takleh hidup tanpa rokok je aku tengok para2 perokok ni.lepas makan je mesti diorang bakar dan hisap rokok[tgk member2 slalu camtu].sebenarnya aku ade 2 cerita pasal rokok ni.


cerita 1:

aku ade sorg pakcik.bukan satu la.banyak gak sbnrnye pakcik2 aku ni.tp pakcik aku yang sorg nie rapat giler ngan aku.dia mmg kuat merokok.giler2 punye.kadang2 tuh time dia suh aku beli rokok dia bukan setakat sekotak.sampai 4 kotak beb.esok suh aku beli lagi.4 kotak dalam masa sehari je ke dia habiskan?kegilaan melampau ni.ada satu masa tu time dia buka baju dan berkain sarung je aku nmpk dada dia warna merah2.ni mst dada dia dah terbakar pasal rokok nie.sampailah pada satu hari dia sakit.hari tu ngam2 ngn hari jadi aku.dan time tu gak la pakcik aku tuh meninggal.tepat pada ulang tahun kelahiran aku dia meninggal.bila aku tanye doktor ape sbb dia meninggal.doktor cakap paru2 dia dah rosak sbb merokok banyak sangat.

cerita 2:

ni citer pasal member aku lak.dia pun aku rasa perokok tegar gak.time aku nmpk dia je mst tengah hisap rokok[dia tengah je..tepi2 sume xde]hahahaha.time dia isap rokok je mst aku nampak dia.sampai pada satu tahap tu dia kata dada dia dah sakit.nak tarik nafas pun susah.ish3.sampai begitu skali keadaan dia.aku tnye dia sbb aku jadi camtu.dia jawab sbb byk sgt MEROKOK.dalam fikiran aku berkata kata "kalau dah tau sakit sbb merokok knape la merokok gak lg".time tgh borak ngan dia pon,dia tengah isap rokok.ish3.susah tul ke nak berhenti isap rokok nie?.member aku nie ade makwe tau.leh tahan la makwe dia nie.makwe dia kawan aku.tp makwe dia x isap rokok ek.aku pernah suruh makwe dia ni cakap kat dia supaya berhenti merokok.tapi tak di endahkan.pada satu hari dia jatuh sakit dan terlantar kat hospital.member aku ni pon sama gak nasib ngan pakcik aku.meninggal jugak.kesian makwe dia yg xlama lg nk kawen ngn dia.musnah impian seorang gadis untuk bergelar isteri.ceritakan tentang seorang wanita yang ditinggalkan kekasihnya.kekasihnya pergi untuk slamanya.dan dia menangis dalam pelukanku.ku sedar dia bkn milikku.sesunguhnya ku x rela melihat kau terluka.ingin sja aku katakan."jadikan aku penggantinya".

1 comment: